Kapitán letounu Boeing 737 letecké společnosti SMARTIWINGS letí se stovkou pasažéru a šestičlennou posádkou z Rhodosu do Prahy. Během letu kapitán zjišťuje technickou závadu a několik minut před přistáním vyhlašuje nouzový signál MAY DAY. Tímto začalo cvičení AIRCRAFT EVAC 2019, které začalo přesně ve 13 hodin.

Vše probíhalo podle připraveného scénáře, kdy došlo během přistání letadla k poškození levé podvozkové nohy a nepovedenému přistání, kdy poškození podvozku mělo za následek porušení křídla a palivových nádrží. Kvůli těmto porušení letadlo vyjelo mimo dráhu. Následně došlo na kolaps konstrukce letadla, čímž byli cestující a zavazadla vymrštěni mimo letadlo.

Po nahlášení nehody ihned přijely záchranné jednotky letiště Praha a Policie České republiky, které okamžitě zajistily místo zásahu. Hasiči pak začali hasit levý motor a vnitřní prostory letadla. Také evakuovali všechny pasažéry. Dále na místo nehody přijely ostatní složky Integrovaného záchranného systému i s vozidlem Golem.

Zdravotní záchranáři rozdělili osoby podle závažnosti jejich zranění do několika skupin, přičemž těžce zranění byli převezeni do pražských nemocnic, a to do střešovické nemocnice a do Motola. Ti, co vyvázli bez zranění, byli převezeni autobusy do Centra pro cestující. Někteří s velmi vážným zraněním byli transportování vojenským vrtulníkem letecké záchranné služby do Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích, která ihned po havárii vyhlásila traumaplán a svolala traumatýmy. Veškerý materiál, operační sály a lůžka byly do deseti minut připraveny na příjem pacientů.

Krátce po 14. hodině přistál na heliportu ÚVN ve Střešovicích první vrtulník se dvěma těžce zraněnými osobami, které vyžadovaly okamžitou neodkladnou péči. Traumatýmy si ihned zraněné přebraly a dopravily je na halu akutního příjmu Emergency. Chvíli poté přijely první sanitky se zraněnými a ti byli převezení rovnou na operační sál. Mezitím přistál druhý vrtulník se dvěma zraněnými, u kterých pak musel lékař konstatovat smrt.

Do akutní haly Emergency přišly jednotlivé týmy a vedoucí lékař směny roztřídil pacienty dle závažnosti. Týmy si pak zraněné přebrali k ošetření. Na místě byli chirurgové, anesteziologové, radiolog, ortoped, sanitáři i sestry. V nemocnici byl ruch, napětí, a to díky diagnostice a transportu na sály. Bez secvičenosti těchto týmu by to nešlo.

Okolo patnácté hodiny byli ošetřeni poslední zranění a byl ohlášen konec traumaplánu.

Střešovická nemocnice celkem přijala a ošetřila čtyřiadvacet osob, z nichž půlka byla zraněna lehce, ostatní těžce a u dvou byla konstatována smrt.

„ÚVN je letišti ze všech pražských nemocnic reálně nejblíže a je velký předpoklad, že pokud by došlo ke skutečnému neštěstí, budou pacienti transportováni právě do naší nemocnice. Je nutné, abychom pravidelně nacvičovali, měli všechny postupy zautomatizované, odhalili případné nedostatky právě při cvičení, kdy nejde o skutečné životy. Při dnešním nácviku jsme nabrali nové zkušenosti a podněty v kontextu mimořádných událostí, které mohou nastat na letišti Václava Havla,“ konstatoval Ivan Jeřábek, náměstek ředitele střešovické nemocnice.

Do cvičení, které probíhalo za plného provozu pražského letiště, se zapojilo 220 členů záchranných složek, stovka figurantů a třicet pracovníků organizačního týmu.

„Statisticky dochází k leteckým nehodám velmi vzácně. Velká mezinárodní letiště však musí být připravena i na takovou událost. Proto minimálně jednou za dva roky pořádáme pohotovostní cvičení, při kterém komplexně testujeme připravenost na řešení mimořádných událostí všeho druhu,“ uvedl člen představenstva Letiště Praha Milan Špaček.

Do cvičení AIRCRAFT EVAC 2019 se zapojil Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy, Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje, Asociace samaritánů ČR, Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy, Zdravotnická záchranná služba Středočeského kraje, Policie České republiky (Inspektorát cizinecké policie, Letecká služba Policie ČR, Disaster Victim Identification Team), Armáda České republiky (Letecká záchranná služba), Ústřední vojenská nemocnice, Fakultní nemocnice Motol, Český červený kříž Praha 1, Řízení letového provozu a Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.